Få hjælp fra eksperter i branchen til at vælge den rigtige betalingsløsning – samt tips til, hvordan du sikrer den bedst mulige pris.
Hvis du har en forretning, hvor du skal tage imod betaling fra dine kunder, så er din betalingsløsning en af de vigtigste grene i din forretning. Den sikrer nemlig, at dine kunder nemt og hurtigt kan foretage en betaling i din butik eller webshop, og sikrer samtidig, at du nemt kan behandle dine kunders ordre – uden manuelle betalinger via bankoverførsler, kontantbetalinger mv.
Måske har du allerede en betalingsløsning, måske står du og skal bruge en til din nye forretning. Uanset tilfældet, er dette blogindlæg til dig, der driver en forretning, hvor du har behov for, at dine kunder kan foretage en betaling.
En betalingsløsning er ikke bare en betalingsløsning. En betalingsløsning er en af de vigtigste grene i din forretning, da den er bindeleddet mellem dig og dine kunder, når de skal foretage en betaling. Den gør det altså muligt for dig at sælge dine varer i din butik eller webshop, på nemmest mulig måde. Samtidig gør din betalingsløsning det nemt for dine kunder at betale for dine varer/ydelser, hvilket i sidste ende kan føre til flere kunder.
Så hvilken betalingsløsning passer til din forretning og hvordan sikrer du, at du ikke betaler mere end nødvendigt? Vores samarbejdspartner, Advisoa, erfarer at knap 80% af alle erhvervsdrivende betaler for meget for deres betalingsløsning, hvorfor vi i nedenstående blogindlæg vil gøre dig meget klogere på, hvad du skal være OBS på, når du vælger din betalingsløsning, samtidig giver vi dig tips til, hvordan du sikrer den bedst mulige pris, afhængig af den valgte løsning.
Når vi taler om din betalingsløsning, er det først og fremmest nærliggende at kigge på hvilken type forretning du driver – og hvordan du får betaling fra dine kunder.
Betalingsløsninger til webshops
I en webshop er kunderne ikke fysisk til stede, hvorfor man benytter en specifik betalingsløsning hertil. Ligesom en fysisk betalingsløsning består af to led i form af en terminal og en indløsningsaftale, består en online betalingsløsning også af to led; i dette tilfælde af en PSP (din betalingsgateway) og en indløsningsaftale.
En betalingsgateway er helt simpelt det stykke software, der tillader dine kunder at betale på din webshop. Når kunden har indtastet sin kortdata i betalingsvinduet, sendes alt data krypteret videre til indløseren. Udover betalingsvinduet er der ligeledes et administrationsmodul, som du som erhvervsdrivende benytter, hvori transaktionerne håndteres. Håndteringen kan være godkendelse, refundering eller annullering af betalinger.
På hvilket stadie er din webshop?
Ligesom ved en fysisk forretning findes der også ved online handel et hav af udbydere, der leverer betalingsløsninger til webshops – og en af de første ting, man bør se på, er hvilket stadie ens webshop er på. Ikke nødvendigvis hvor længe din webshop har været i gang, men nærmere hvor mange ordrer din webshop har, og hvor stor din omsætning er på webshoppen.
Har du en lav omsætning og et begrænset antal ordrer, bør du kigge mod en løsning, hvor du begrænser dine faste omkostninger, da disse bør sættes op mod din omsætning. I disse tilfælde vil det typisk bedst kunne betale sig at have en løsning med tæt på ingen faste omkostninger, og en højere procentdel på sine transaktionsgebyrer, samt et mindre transaktionsgebyr på håndterede transaktioner på din betalingsgateway. Da de samlede årlige omkostninger her vil være mindre, end en løsning hvor du har høje faste omkostninger og mindre transaktionsmæssige omkostninger med inkluderede transaktioner i din betalingsgateway.
Omvendt, hvis din webshop er et sted, hvor du får flere og flere kunder ind, og har en fin volumen på omsætningen, vil det ofte bedst kunne svare sig at have en løsning, hvor du har højere faste omkostninger på din betalingsgateway og et inkluderet antal transaktioner, men derimod markant mindre transaktionsmæssige omkostninger. F.eks. ved ikke at være låst på kun at kunne tage VISA/MC til et højt gebyr og betale et højere transaktionsgebyr per behandlet transaktion, mod ikke at have nogle faste omkostninger, som nogle udbydere tilbyder.
Hvem er dine kunder – og hvordan handler de på din webshop?
Når du har et overblik over, hvilket stadie din webshop er i, er en af de vigtigste ting at kigge på, når du vælger din betalingsløsning til din webshop, hvem dine kunder er.
Driver du en webshop, hvor dine kunder primært er danske forbrugere, er det værd at have en løsning, hvor du kan tage imod Dankortet, da Dankortet er et af de mest brugte kort i Danmark. Ikke nødvendigvis pga. det rene Dankort, men derimod pga. VISA/Dankort, som netop 70 % af de danske forbrugere benytter, når de handler. Dankort-aftalen er en statsreguleret aftale, der sikrer dig markant lavere transaktionsgebyrer, når dine kunder betaler med sit Dankort el. VISA/Dankort – fremfor en løsning, hvor du kun håndterer VISA og MasterCard, og derfor betaler højere procentdele af din omsætning i transaktionsgebyrer. På Dankort-aftalen til onlinehandel har du samtidig et loft på, hvor meget dit gebyr kan ende på, hvilket kan være en fordel, hvis du har høje gennemsnitskøb.
Det er samtidig værd at have muligheden for at kunne benytte populære 3. parts betalingsformer, som f.eks. MobilePay Online, da dette er én af de mest foretrukne online betalingsformer for danske forbrugere. Det kan ligeledes føre til flere konverteringer i din webshop, bl.a. fra mobile enheder. ViaBill er ligeledes værd at kigge mod, hvis man har høje produktpriser, da dette ligeledes kan øge konverteringsgraden.
Har du derimod en webshop, hvor dine kunder primært er udenlandske kunder, f.eks. en nordisk el. international webshop, er det værd at kigge ind i, hvor disse kunder kommer fra. Er det europæiske kunder, er det primært VISA og MasterCard, man benytter, hvorimod hvis du har kunder fra USA eller Asien, er det essentielt at kunne håndtere AMEX (American Express) og/eller JCB, Union Pay samt Diners og Discover.
På en webshop er det dog ikke nok at kigge ind i, om det er europæiske eller oversøiske kunder – man skal nærmere gå endnu et led ned, da der ved onlinehandel er et hav af forskellige foretrukne betalingsformer hos udenlandske forbrugere, afhængig af hvilket land de kommer fra. Udover ApplePay og GooglePay, findes der nemlig et hav af nationale 3. parts betalingsformer, der bruges mere end regulære kortbetalinger og internationale 3. parts betalingsformer som f.eks. ApplePay og GooglePay.
I Tyskland benytter man f.eks. fortsat traditionelle bankoverførsler, herudover PayPal, mens man i Sverige og Norge hyppigt handler hhv. via Klarna og Swish samt Vipps som sin foretrukne betalingsform.
Hvilken betalingsgateway passer til din webshop?
En betalingsgateway er som tidligere nævnt, helt simpelt det stykke software der tillader dine kunder at betale på din webshop.
En af de mest essentielle ting at sikre sig er, at der er en understøttelse af det CMS (shopsystem) du benytter i din webshop. Om end det er WooCommerce, Magento, Shopify eller lignende. Og såfremt du har udviklet din webshop selv, bør du altid tjekke, at API-dokumentationen er veldokumenteret og understøtter det, din webshop er udviklet i.
Herudover bør man altid sikre sig, at den understøtter de specifikke funktioner man ønsker udover den typiske håndtering af engangsbetalinger – f.eks. abonnementsbetaling o.lign.
De priser du bliver tilbudt, er ikke nødvendigvis de bedst mulige priser for din webshop
Nu ved du, hvordan du finder den rigtige løsning til din webshop – men hvordan sørger du så for, at din forretning har den bedst mulige pris på sin løsning? Det er nemlig langt fra tilfældet, at den første pris du bliver tilbudt fra de forskellige udbydere, er den rigtige, til din webshop. Der tages nemlig typisk udgangspunkt i deres listepriser og ikke din forretnings behov og nøgletal.
Der er flere måder at sikre sig den rigtige pris. Normalt vil man shoppe rundt mellem alle de forskellige udbydere og få et tilbud fra de forskellige, hvorefter man vender dem mod hinanden. Det er dog de færreste erhvervsdrivende vi snakker med, som har tid til at bruge ressourcer på dette, specielt i sin spæde start, hvorfor de ofte ender med at have kontaktet 1 eller 2 udbydere, og derfra går med det bedste tilbud – dette tilbud er dog meget sjældent det bedste, erfarer vi.
I sidste ende er der nemlig mange ting, der spiller ind i, når du skal sikre dig den bedste pris. Først og fremmest, hvor meget volumen du har på kortbetalinger – altså hvor høj en omsætning har du / forventer du, og hvor mange transaktioner er der, ved denne omsætning. Herudover har det også betydning hvad dit gennemsnitskøb er på og hvem dine kunder er. Kostpriserne varierer nemlig hos udbyderne, afhængig af både gennemsnitskøb, kundetype mv.
Undgå at bruge tid og ressourcer internt, gør som over 1.500 andre erhvervsdrivende, og få uforpligtende og gratis sparring, samt forhandling af din løsning af vores samarbejdspartner Advisoa. De er eksperter i branchen og vejleder dig til den rigtige løsning, samtidig med at de sikrer dig de absolut bedste priser og vilkår på din løsning, blandt adskillige udbydere i branchen.