Til dig der har en app-idé | Startup Central
Det er fedt med en app, men der er mange ting, du skal overveje inden du springer ud i at laver en.

Jeg har to sp√łrgsm√•l til dig, inden du g√•r videre med din id√©.

  1. Ved du, hvordan du finansierer din app?
  2. Hvordan tjener du penge på din app?

Din app-id√© er selvf√łlgelig grundlaget for overhovedet at lave en app, men for at din app har et l√¶ngerevarende eksistensgrundlag, er det vigtigt, at du t√¶nker hele vejen rundt om forretningsmodellen bag din app.

I House of Code m√łder vi mange, der kommer med en god app-id√© ‚Ķ nemlig fordi apps ofte kan v√¶re en god id√© til underst√łtning eller som center for din forretning. Men det er ikke nok med en id√©. En app er ikke billig og som startup med intet eller minimalt proof of concept, kan det v√¶re sv√¶rt at tage springet og g√• videre med din app-id√© - is√¶r, hvis det betyder, at hele √łkonomien s√¶ttes p√• spil.

Derfor skal du have en klar plan for, hvordan du finansierer appen og efterf√łlgende, hvordan du tjener penge p√• den.

Kend dit marked

For at din app-id√© skal kunne realiseres, kr√¶ver det at din id√© kan st√• distancen p√• markedet. Brug derfor god tid p√• at unders√łge det omkringliggende app-landskab. F√łrst skal du tjekke om dit produkt allerede findes derude. M√•ske findes der noget, der minder om og det er ikke altid en d√•rlig ting, for s√• er der nogle at s√łge inspiration hos. Du skal bare v√¶re bevidst om, hvor dit produkt skiller sig ud - og om d√©t dit produkt kan overhovedet skaber ekstra v√¶rdi.

Kortlæg derefter dine konkurrenter og kig ind i deres forretningsopbygning. Det kan være en fordel at få et overblik over stakeholders - både dine egne, men også konkurrenternes. Det kan være, der er nogle led du har overset.

Uden brugere, ingen app

En app er ingenting v√¶rd uden brugerne. Der findes mange apps p√• markedet nu om dage, s√• brugerne er forvente. De vil have deres behov opfyldt lige her og nu. √Čn ting der dog kan motivere en forventelig bruger til at downloade og bruge din app, er bekvemmelighed. Convenience beats all!

For at brugerne skal opleve appen som bekvemmelig, skal den l√łse en udfordring eller optimere en proces for brugeren. Om det er arbejdsgangen p√• lageret eller indk√łb af aftensmaden for den travle b√łrnefamilie - er ikke det vigtige, s√• l√¶nge appen skaber v√¶rdi for brugerne.

Det er derfor vigtigt at sp√łrge sig selv, hvilket hovedform√•l appen skal tjene og hvordan brugeren nemt kan udf√łre den √łnskede handling. L√¶s godt med, for her kommer det vigtigste budskab, hvis du vil skabe det design og den funktionalitet, der kan opfylde m√•let om bekvemmelighed nemlig: Du skal ogs√• kende din brugergruppe!

Om det er Hans eller Maria er lige meget

En m√•lgruppe i denne sammenh√¶ng, handler ikke om, hvilken aldersgruppe eller hvilket k√łn brugeren har. Demografi er sekund√¶rt. Det handler om at forst√• din brugers pains og med udvikling af appen vende dem til deres gains. Vi vender tilbage til sidst i blogpostet med, hvordan du opn√•r denne indsigt.

N√•r du har l√¶rt at forst√• dine brugere, skal du i et forretnings√łjemed kigge ind i, hvor mange brugere appen skal have, for at √łkonomien h√¶nger sammen - og hvad den enkelte bruger koster. Er brugergruppen sn√¶ver og markedet m√¶ttet, s√• er der rift om brugerne.

Men selvf√łlgelig indfanger du dem! Og n√•r du har gjort det, s√• er sp√łrgsm√•let bare: hvordan fastholder du dem? Og, hvad koster det?

Der er mange ting, der skal overvejes.

Kunderne kommer af sig selv

.. oplevede ingen nogensinde. Du har m√•ske netv√¶rk og relationer, der kan hj√¶lpe dig og dit produkt p√• vej, men det er en farlig antagelse, at tingene sker af sig selv - eller at andre b√¶rer din forretning. Kom p√• forkant og planl√¶g din markedsf√łringsindsats. Og lad netv√¶rkseffekten v√¶re en bonus.

S√łg sparring og invester i opstarten. Det kan v√¶re en god id√© at f√• hj√¶lp af et kommunikations- eller markedsf√łringsbureau til at komme ud over rampen med budskabet om dit produkt, indtil brugerne begynder at tage fat. Derefter har du et grundlag at evaluere p√•, derfra kan du tilpasse indsatsen i tid og kroner.

Dét vidste du godt

M√•ske sidder du med f√łlelsen af, at ovenst√•ende er kendt viden - men har du overvejet det hele - s√•dan rigtig overvejet, gennemt√¶nkt og lagt en klar plan for hele din forretningsmodel? Ellers, s√• g√łr lige det. Og n√• ja, i House of Code yder vi meget r√•dgivning, s√• du kan altid komme forbi.

Helt konkret

Ja, helt konkret så findes der mange måder at finansiere en app på - penge er alfa omega, men, hvor kommer de fra?

Det er ikke alle, der har en halv til en hel million stående på bankbogen (hov, hvad koster en app, sagde du?). Er du en af dem, der skal finde finansieringen andetsteds end i banken, findes der en række andre muligheder.

Vi har is√¶r erfaring med at hj√¶lpe kunder, der har benyttet sig af SMV:Digital eller SMV:Pro. Vi hj√¶lper ogs√• gerne med at udarbejde din ans√łgning. Vi har lige pt. en succesrate p√• 100%! Det kr√¶ver dog, at man har lidt eksisterende forretning med historisk, har du ikke det, s√• kan vi ogs√• hj√¶lpe med eksempel innobooster.

Lidt flere muligheder

Vi kan ikke fort√¶lle dig helt konkret, hvordan du skal finansiere din app, men vi vil meget gerne dele l√łsninger, som vi ved, at andre har benyttet:

  • Business Angels
  • Venture capital (Eksempelvis Nordic Eye)
  • Incubator
  • Investeringsfonde (Innovationsfonden, Nordea Fonden, Den Sociale Kapitalfond etc.)
  • V√¶kstfonden
  • Private l√•n

En god ide kan være at smutte forbi The Hub, for at danne dig et overblik over de mange muligheder.

Forretningsstrategien er altafg√łrende for din apps overlevelse. F√• styr p√• den tidligt i processen.

Læs eventuel om crowdfunding muligheder her.

Har du styr på dine indtjeningsmuligheder?

Vi giver dig lige nogle inputs som inspiration.

Subscription

Typisk efter Freemium-modellen, hvor der er en gratis adgang og en betalt adgang. Den gratis adgang er som regel begrænset eller besat med reklamer.

Det er apps som Spotify, Headspace, TV2 Play eller Huntplan.

In-app purchases

Appen er som regel gratis, men for at g√łre brug af l√•ste funktioner eller g√łre en funktion lettere (typisk i spil), skal brugeren betale. I s√•dan et tilf√¶lde g√•r et cut til Apple og Google. Det er som regel kun sm√• bel√łb.

Det er generelt apps, som er spil for eksempel Subway Surfers og Candy Crush.

Betalt app

Meget få apps koster penge, men enkelte anvender stadig denne model - det er typisk apps, hvor man gerne vil sælge hele pakken fra start, f.eks. avancerede spil eller apps, hvor man kan få tips og tricks (dyr viden).

Viden eller konkret indhold til dig, som eksempelvis træningsprogrammer, graviditetsinfo eller daglige artikler, findes der også betalingsapps for. Derudover findes der en række apps, med specifikke programmer, du som bruger kan anvende til at generere eks. indhold med, som har betalingskrav.

Afiliate

In-app reklamer: Apple (og Google) har indtil for år siden haft egne afiliate platforms til apps med reklamer, men fasede det ud.

Medierne, TV-nyheder, Ekstra Bladet osv., g√łr ofte brug af denne metode.

Uden en idé om, hvordan din app skal sikre indtjening, kan det være svært at sælge din idé til eventuelle investorer. Hos House of Code gennemgår vi de forskellige muligheder for at finansiere selve udviklingen af en app, men inden vil du sikkert gerne vide, hvad en app koster?

DATA IS KING

I dag findes der mange forskellige m√•der at indsamle data p√•. Det kan b√•de v√¶re gennem analyseredskaber, men ogs√• gennem kvalitative metoder. Vi har faktisk skrevet et blogpost om det - tjek det ud. Grunden til data er s√• eftertragtet taler til det faktum, som vi har vendt tidligere, nemlig at det er alfa omega, at du kender din m√•lgruppes adf√¶rd, men ogs√• deres pains og gains - netop den indsigt kan data give dig. Overvej derfor, hvordan du kan indsamle den forn√łdne viden, som giver dig det forspring, som du har brug for, n√•r du som startup skal ud p√• et erfarent marked.

Din idé er ikke bedre end eksekveringen af den

Og til sidst! Du kan have verdens bedste app, men som eksekveres dårligt - den vil blive slået af en halvdårlig app, som eksekveres sublimt!

S√• husk at s√¶tte det rigtige team, der kan f√• tingene til at ske og br√¶nder igennem! Det er evnen til at ville lykkes og f√• ting til at ske, der skaber en succes. Som vi f√łr har n√¶vnt, s√• s√łg r√•dgivning ved bureauer - om det er til udvikling, annoncering eller noget tredje.

Det er måske en lidt nedslående slutning, men virkeligheden er, at din ide måske ikke er penge værd - du får ikke nogen til at udvikle den gratis mod 10-20% af virksomheden. Som iværksætter skal man også selv have hånden på kogepladen - hvis ikke du har, hvorfor skulle andre så?

Held og lykke med rejsen - vi holder √łje med din id√© ude i app-landskabet.

Kontakt os p√• 70 84 85 38, eller skriv til mig her, hvis du har nogle sp√łrgsm√•l eller brug for hj√¶lp.