Er du selvstændig erhvervsdrivende eller overvejer du at starte selvstændigt med din egen virksomhed? Så har vi sammensat en liste til dig som selvstændig, den indeholder alt det du bør vide, når du vil være selvstændig eller allerede er selvstændig.

  • Selvstændig på fuldtid

Vil du være selvstændig som din fulde beskæftigelse, så er det bare at give den gas. Intet stopper dig, nyd din selvvalgte selvstændige levevej. Vi anbefaler dog, at du gør dit forarbejde og spørger til råds.

Læs derfor videre for at få råd omkring din selvstændige tilværelse.

  • Selvstændig med hobby virksomhed

Vælger du at være selvstændig på deltid, med din egen virksomhed som bibeskæftigelse, ved siden af dit lønmodtagerjob, så skal du tjekke op med din arbejdsgiver, samt tjekke din kontrakt om du har skrevet under på, at du ikke må have en bibeskæftigelse eller andet arbejde inden for en bestemt branche i din fritid. Din arbejdsgiver skal dermed godkende din bibeskæftigelse.

Som offentlig ansat har du, som selvstændig, som udgangspunkt ret til at have en bibeskæftigelse. Dog er der nogle krav hertil. Din bibeskæftigelse må blandt andet ikke være i interessekonflikt med dit lønmodtagerjob og den må ikke tage så meget fokus væk fra dit lønmodtagerarbejde, så du ikke kan nå dine arbejdsopgaver.

  • Dagpenge som selvstændig

Er du på dagpenge og overvejer at starte selvstændigt, så skal du tjekke op med din fagforening og a-kasse om hvilke regler, der er gældende inden for området, det varierer nemlig fra fagforening til fagforening.

Som regel har man 30 uger, hvor du kan prøve det af, sideløbende med at du søger arbejde og opfylder dine pligter hos jobcenteret.

  • Flere indkomsttyper som selvstændig

Husk først og fremmest at adskille dine forskellige indtægter.

Derudover skal du være opmærksom på, at når du driver selvstændig virksomhed og har et lønmodtagerjob, kan du befinde dig i to forskellige systemer af blandt andet sygedagpenge og barsels dagpenge. Derfor risikerer du ikke at være berettiget til disse ydelser, da du ikke opfylder beskæftigelseskravet, fordi dette er forskelligt alt efter om, du er selvstændig eller ej.

Tal derfor med din a-kasse heromkring.

  • Forretningsplan for dit selvstændige erhverv

Forretningsplanen er din bibel, når du vil være selvstændig. Forretningsplanen vil give dig et overblik over din selvstændige virksomhed. Den vil sætte gang i spørgsmål om din selvstændige levevej, som du måske ikke har tænkt på. Du vil få en oversigt over alle aspekter i din virksomhed, lige fra din idé til det økonomiske aspekt.

  • Selskabsform

Når du stifter selvstændig virksomhed, skal du tage stilling til hvilken selskabsform du vil stifte. Der findes flere forskellige selskabsformer med forskellige krav og lovgivning dertil. Ved at klikke på de forskellige selskabsformer nedenfor kan du se hvilke krav, der er til hver enkel.

Man kan sagtens omdanne sin virksomhed efter man har stiftet den. Man skal bare være opmærksom på, at der er nogle forskellige udfordringer i den forbindelse. Blandt andet koster det lidt penge at omdanne og så er der forskellige regler for, hvordan man skal håndtere sine data.

De forskellige selskabsformer er:

Enkelmandsvirksomhed

Anpartsselskab

Interessentskab

Aktieselskab

Læs mere om hvilken selskabsform du skal vælge her.

  • Lovgivning og krav som selvstændig

Som selvstændig har du selv pligt til at være opdateret på regler, krav og lovgivning i den branche du bevæger dig ind i. Starter du selvstændigt inden for fødevare, vil du på fødevarestyrelsens finde en masse gode guidelines om, hvilke krav og lovgivning der er på området. Drejer dit selvstændige erhverv sig om, et fysisk produkt skal dit produkt CE-mærkes. 

Krav og lovgivning, som er gældende for alle selvstændige uanset branche, har som regel et økonomiske aspekt. Kravene herom finder du under punkterne; moms, skat, selskabsform og forsikring.

  • Arbejdsaftaler som selvstændig

Som selvstændig er dine arbejdsaftaler uhyre vigtige. Hvis du ikke har dem i orden, så kan det i værste fald betyde konkurs.

Ha styr på:

  • Aftalebekræftelse
  • Lønopgørelse
  • Faktura
  • Kunde- og samarbejdsaftaler.

Lav altid en kontrakt med dine kunder og samarbejdspartnere, hvis denne ikke er i orden og underskrevet, vil din kunde og samarbejdspartner kunne smutte fra aftalen og du kan risikere ikke at få betaling for dit arbejde. Derudover kan der være gråzoner, som kan være ubehagelige at komme ud af efterfølgende.

Derfor skal du sikre dig, at alle forretningsbetingelserne er udførligt beskrevet. Det vil mindske konflikter omkring blandt andet pris og styrke dine rettigheder.

Derudover vil du, som selvstændig, fremgå professionel med en gennemarbejdet kontraktaftale.

Kontrakten er vigtig for dig som er selvstændig.

  • Moms som selvstændig

Som selvstændig er det vigtigt at have sit regnskab i orden og løbende gennemgå det, så der ikke er nogle overraskelser senere.

Alt efter hvilken virksomhed du har, er der forskellige momsfrister for betaling.

Udregningen af moms, og dermed hvor meget du skal indberette af moms, kan også være lige til, hvis regnskabet er i orden. Det handler blot om at sætte totalbeløbet for alle udgifter og indtægter over for hinanden, differencer dem imellem er det, som du skal indberette og henholdsvis skylder eller mangler.

  • Skat som selvstændig

Som lønmodtager indberetter din arbejdsgiver din indkomst og dermed din skat og arbejdsmarkedsbidrag.

Som selvstændig kommer det an på din virksomhedsform. En personlig eget virksomhed beskattes som udgangspunkt som personlig indkomst.

Har du et selskab bliver du beskattet af virksomhedens overskud efter selskabsskattereglerne.

En revisor vil kunne guide dig i dette.

  • Revisor til dit selvstændige erhverv

Alt efter hvilken selskabsform du har, er der krav om, om du skal have en revisor. Du kan sagtens selv som selvstændig udarbejde dit regnskab.

Lige meget hvilken selskabsform du har, så anbefaler vi, at du har en revisor. Som selvstændig er det ikke altid økonomien man synes er mest spændende, men der skal være styr på det.



  • Regnskab, bogføring og faktura til dit selvstændige erhverv

Når du stater selvstændigt er det vigtigt, at du fra start også lang tid inden at din virksomhed bliver offentliggjort, at du har styr på det økonomiske aspekt.

Benyt dig af budgetskabeloner, på den måde kan du skrive alle dine udgifter ned og du undgår at ramle ind i lige så mange uforudsete udgifter.

Vælg et regnskabsprogram som passer til dig og dit selvstændige erhverv. Der findes en masse regnskabsprogrammer derude, som har en masse avancerede features, men hvis du ikke skal bruge dem, så er der ingen grund til at betale for det.

  • Erhvervskonto til selvstændige

Det er vigtigt at holde sin private økonomi adskilt fra sit selvstændige erhverv, på den måde undgår du at blande dem sammen og tabe overblikket. En erhvervskonto vil være en overskuelig måde at gøre dette på.

Hvis du skal optage et lån i banken for at starte og drive din virksomhed, vil din bank højst sandsynlig bede dig om at oprette en erhvervskonto. Dertil er det et krav fra flere banker, at der hvor du åbner erhvervskonto også har din private konto.

Få forskellige tilbud fra forskellige banker og se hvilken der opfylder dine behov som selvstændig bedst.

  • Forsikring til selvstændige

Hvilke forsikringer din virksomhed skal have afhænger af, hvilken branche du starter selvstændigt inden for.

Gældende for alle brancher er en lovpligtig arbejdsskadeforsikring for hver ansatte du har. Den dækker dine ansatte, hvis de skulle komme ud for en ulykke i forbindelse med arbejdet. Den skal tegnes for både ansatte, som får løn og dem som ikke gør, samt på alle uanset om ansættelsen er deltid eller fuldtid.

Som selvstændig er du selv forpligtet til at anskaffe de lovpligtige forsikringer inden for din branche. Her vil et godt netværk kunne være behjælpeligt, ligesindede inden for samme branche vil hurtigt kunne fortælle dig, hvilke forsikringer du skal tegne.

  • Betalingsmåde og prissætning til sit selvstændige erhverv

Som selvstændig indgår en betalingsmåde og prissætning oftest. Når du har en webshop, skal du have en betalingsmåde tilknyttet, det kunne være Mobilepay, Paylike eller en helt tredje. Når du har en fysisk butik, skal du ligeså have en betalingsmåde tilknyttet.

Disse ting skal du overveje, når du vælger betalingsløsning:

  • Hvilket stadie er din forretning på?
  • Hvem er dine kunder?
  • Hvilken terminal/betalingsgateway dækker dine behov?
  • Prisen

I forhold til prissætning skal du overveje følgende:

  • Efterspørgsel
  • Omkostninger
  • Konkurrenterne

Indtænker du de tre ovenstående punkter, vil du nå frem til den bedste prissætning.

  • Netværk for selvstændige

Når du starter selvstændigt, er det meget vigtigt at du har et godt netværk. Dit netværk behøver ikke være stort, så længe at det er godt. Fyld gerne dit netværk med ligesindede selvstændige. De selvstændige vil nemlig forstå din kamp og dine glæder, som ingen anden.

Sørg for, at der er forskellige mennesker med forskellige kompetencer i dit netværk. Så har du nemlig altid én, du kan række ud til, hvis du har brug for hjælp. For som selvstændig har man altid brug for hjælp til et eller andet.

Vær ikke bange for at spørge efter hjælp i dit netværk, du vil blive forbavset over, hvor mange der gerne vil hjælpe dig.

Meld dig eventuel ind i netværksgrupper, der er flere gratis på blandt andet Facebook. Er du mere til den fysiske kontakt, findes der også masser af disse netværksgrupper.

  • Pension for selvstændige

Om man er i lønmodtagerjob eller selvstændig, så er det vigtigt at have en pension, så man på sine gamle dage kan nyde tilværelsen. Som selvstændig er det dit eget ansvar at oprette en pensionsordning. Du kan eksempelvis overveje, når du prissætter dit produkt eller din service, at indregne et beløb i prisen til at dække pensionsbidrag.

Kontakt eventuel din bank for at høre mere om din situation angående pension, de vil være gode til at rådgive dig til den bedste løsning.

  • Hjemmeside til dit selvstændige erhverv

Det meste foregår digitalt i dag, derfor er der fra mange af dine kunder også en forventning til, at du har en hjemmeside til din virksomhed. Og det er vigtigt, at din hjemmeside spiller, ellers kan du risikere, at dine kunder klikker videre og bliver konkurrentens kunde.

Der findes flere gratis programmer, som du godt kan gøre brug af, de begrænser sig dog på funktionerne. Og det er et større arbejde end man måske tror. Det kan selvfølgelig lade sig gøre, og der er en masse hjælp at hente på nettet og gennem netværk. Her har du også en mulighed for at spare penge.

  • Barsel som selvstændig

Som selvstændig kan du få barselspenge, hvis du opfylder følgende:

  • Arbejdet mindst 6 måneder inden for de sidste 12 måneder
  • Arbejdet den seneste måned, før din orlovs start
  • Din virksomhed genererer overskud
  • Arbejdet mindst 18,5 timer om ugen i din virksomhed

Har du arbejdet mere end 6 måneder med din selvstændige virksomhed, så kan du medregne perioder med lønmodtagerjob. Dine barselsdagpenge bliver som udgangspunkt beregnet på baggrund af overskuddet din virksomhed har for det seneste indkomstår. Hvis ikke du har været selvstændig i et år, vil den beregnes ud fra din seneste årsopgørelse.

  • Startup Central for selvstændige

Startup Central er et netværk for selvstændige og iværksættere, vi hjælper dig med at nå dine mål og være med til at gøre din selvstændige levevej nemmere. Vi tilbyder selvstændige løsninger på alle de ovenstående punkter, det er i form af alt fra samarbejdsaftaler og tools til coaching og netværk.

Coaches

Vores erhvervscoaches er altid klar til at svare på spørgsmål og løse de problematikker du, som selvstændig står overfor.

Netværk

Et stort netværk med ligesindede selvstændige, som støtter op om din rejse som selvstændig, et netværk fyldt med videndeling – Startup Lounge.

Samarbejdsaftaler

Det skal ikke være dyrt at starte selvstændigt, derfor har vi forhandlet aftaler hjem for dig. Du får rabatter på alt fra regnskabsprogram, jura til forsikring og hjemmeside.

Tools

Som selvstændig er der rigtig mange aspekter, der skal holdes styr på. Derfor har vi udarbejdet en forretningsplan og forskellige budgetskabeloner, som du kan benytte dig af, for at holde overblikket over din virksomhed.

Viden

Vi afholder med jævne mellemrum webinarer og lives i vores eksklusive netværk, her får vores medlemmer, som alle er selvstændige, ekspertviden fra kompetente erhvervsfolk. Derudover afholder vi flere events hen over året, som du også får mulighed for at deltage i, på den måde kan du også komme ud at netværke med ligesindede selvstændige.