Søgeordsanalyse er vigtig for at danne fundamentet i online tilstedeværelse. Bloggen samler 4 værktøjer, til at lave en god og fornuftig søgeordsanalyse.

En søgeordsanalyse er ret vigtig for at danne et udgangspunkt i din online tilstedeværelse. Derfor har vi i denne artikel samler 4 værktøjer, som du kan anvende til, at lave den gode og fornuftige søgeordsanalyse.

Google Keyword planner

Keyword planner er et gratis værktøj, som Google tilbyder når du laver en Google Ads konto. Inde på værktøjet kan du søge brede termer som fx ”fedtfrysning” og derefter vælge sproget og lokationen. Herefter vil Google forslå forskellige relevante søgetermer.

Værktøjet giver et estimat på antallet af månedlige søgninger, samt hvor meget det vil koste, at annoncere på den gældende søgeterm.

Fordelen ved Google’s keyword planner er, at det er gratis og virker ret intuitivt. Man kan rette forslagene efter sprog og lokation, hvilket gør den mere effektiv end fx Google’s autofill på nogle punkter. Derudover er keyword planner gratis.

Ulempen ved keyword planner er, at det til tider har en længere loading tid, samt er tallene ikke altid akkurate. Derfor er det vigtigt, at man igen forholder sig kritisk.

Google autofill

Google’s autofill på deres søgemaskine er også effektivt til at finde tidligere termer. Hvis man fx søger på ”fedtfrysning”, så vil den forslå ordene ”Odense, Esbjerg, København, virker det, [fedtfrysning priser][1] og mere”. Disse søgeord har andre mennesker tidligere søgt på, hvilket tyder på noget volume. Dog kan du ikke direkte estimere søgevolumen ved hjælp af Google’s autofill.

Fordelen ved Google’s autofill er, at det er gratis og rigtig nemt.

Ulempem ved Google’s autofill er, at man ikke direkte kan danne sig et estimat på søgevolumen og samtidig kan det give et forkert udgangspunkt i søgeords analysen, hvis man ikke tænker kritisk.

Ahrefs keyword explorer

Ahrefs er et premium SEO værktøj, som oftest er det vigtigste for mange SEO eksperter. Inde på deres keyword explorer kan man skrive søgeord og derfor kunne se hvem der rangerer for disse ord. Når du ved hvem der rangerer på søgeordet kan du lave en dybere analyse af hvad der kræves af indhold for, at rangerer på samme termer. Dette kan fx være flere backlinks, anderledes content og noget helt tredje.

Derudover kan du også se hvilke keywords dine konkurrenter prioriterer på Google og derved danne et grundlag for at gøre det samme nu hvor de har gjort forarbejdet.

Fordelen ved at bruge Ahrefs er, at man reelt set ikke behøver andre værktøjer for, at gøre et fint SEO arbejde. I Ahrefs har du alle essentialts og derfor skal man ikke oplæres i flere forskellige systemer.

Ulempel ved Ahrefs er hovedsageligt prisen, da det er et premium værktøj. Udover prisen kan Ahrefs til tider være langsommere til at loade nye sider, samt har det er dybere læringskurve.

Keywordtool.io

En af mine personlige favoritter er Keywordtool.io, som kombinerer Google’s autofill og Keyword explorer. Man får altså langt flere forslag til søgetermer og samtidig et estimat på søgevolumen samt prisen for annoncering.

Fordelen ved dette værktøj er, at det er meget hurtigt og simpelt.

Ulempen ved værktøjet er, at det koster penge. Derfor vil jeg ikke anbefale værktøjet, hvis du har en lille forretning, men hvis du er i en SEO-virksomhed, så kan det godt betale sig.