Lead er et begreb inden for marketing, her kaldes det lead marketing eller leadgenerering. Det er en proces, hvor man tiltrækker potentielle kunder eller leads, for senere at få dem konverteret, altså få dem til at blive kunder hos dig. Et lead er en potentiel kunde.

Varmt og koldt lead

Leads kan opdeles i 2 kategorier varme og kolde. De varme lead er potentielle kunder, som har stor tilbøjelighed til at købe dit produkt eller din service. Det kolde lead er ikke lige så tilbøjelig, her skal der arbejdes på at skabe en tillid og et forhold til kunden.

Hvordan får jeg et lead?

For at få leads kræver det, at den potentielle kunde på den ene eller anden måde viser interesse i din virksomhed. Dette kan ske på mange måder. Eksempelvis kan de skrive sig op til dit nyhedsbrev eller deltage i en konkurrence du kører. Herigennem giver de dig deres e-mail eller telefonnummer, samt sammenstykke til, at du godt må kontakte dem.

Hvordan skaber jeg opmærksomhed fra potentielle leads?

Det kan være rigtig svært at få leads, specielt de leads som rent faktisk er relevante for din virksomhed og som kan blive kunde hos dig. Det handler om at skabe tillid og etablere et forhold til denne potentielle kunde.

For at takle denne udfordring kan du bruge følgende metoder:

  • Søgemaskineoptimering – SEO
  • Sociale medier – SoMe
  • Landing sider
  • Konferencer
  • Kreativt content
  • Ads
  • PR

Vil du fordybe dig i SEO og SoMe kan du læse flere blogs om emnerne på vores blog side.

Det kan du selv gøre

Der er rigtig meget du selv kan gøre for at få varme leads.

  1. Lær dine leads at kende. Her handler det om, at du kender til deres pains, ved pains menes hvilke behov dine leads har, hvad søger de? Når du har fået klarlagt dine leads pains har du fundamentet på din leadgenerering. Herefter skal du stille skarpt på din målgruppe, jo større målgruppe du har, jo svære bliver det at gøre din kommunikation klar. Start med den vigtigste målgruppe, så kan du målrette din kommunikation direkte til dem.
  2. Målrettet content. Når du kender dine leads, så skulle det være lige til at lave content, som rammer dine leads helt perfekt. Prøv at sæt dig ind i dine leads’ situation og skab din content ud fra det, alt content skal være i dine leads øjenhøjde. Din content skal gerne formidle den pain, som dit produkt eller service løser.
  3. Brug Call to action. Sørg for at fortælle hvad det er, for en handling du vil have dine leads skal gøre, guide dem i den rigtige retning.
  4. Landing pages. Landing pages er noget af det vigtigste, det er her dine leads kommer til, for at få relevant information. Med en landing page dirigerer du dine leads udenom andre informationer på din hjemmeside, som først er relevant for dem senere. På landing pagen skal dine leads kun have fokus på at udfylde formularen, de skal ikke fristes af alt andet.
  5. Kom ud på så mange platforme som muligt. Det handler om at blive set og da vi ikke med 100% sikkerhed kan sige, at dine leads befinder sig på en platform, så er det bare at komme ud på dem alle, så du fanger dem alle. Her er der blandt andet tale om e-mail, SoMe, telefon osv.