Når man snakker klar kommunikation, kan ’klar’ deles op i:

  • Konkret
  • Letforståeligt
  • Anerkendende
  • Relevant

Kommunikation skal være så konkret som muligt og målrettet til den man kommunikerer til.

Kortfattet og konkret kommunikation kan være en fordel, da budskabet ikke er til at misforstå. Derudover skal man kommunikere i et letforståeligt sprog, så modtageren til ens kommunikation forstår hvad der menes. Hvis dette ikke er tilfældet, vil der opstå miskommunikation, som kan have konsekvenser for kommunikatoren og modtageren.

Det er vigtigt, at man kender modtageren, så man kan være målrettet og ved hvem man kan bruge fagudtryk til og hvem man ikke skal bruge fagord overfor. Hvis man eksempelvis taler med en kunde, så er det vigtigt, at man er anerkendende og lytter til, hvad modparten har at sige.

Derudover er det vigtigt, at det man kommunikerer, det som er relevant, for den man kommunikerer til. Det er vigtigt, at man anvender klar kommunikation, når man som virksomhed kommunikerer til sine kunder. Formår en virksomhed at kommunikere klart til sine kunder, så er kunderne ikke i tvivl om konkrete værdier virksomheden kan skabe for dem.