Kold kanvas er en salgsmetode, hvor man tager kontakt til en potentiel kunde, man slet ikke kender og uden aftale herom. Det kan fx være ved at skrive, ringe eller møde op hos den potentielle kunde.
Kold kanvas kaldes også dørsalg. Det ses ofte som den sværeste form for salg, da kunden ikke er salgsklar, da de kontaktes uopfordret. Salgsmetoden bruges oftest i forbindelse med telefonsalg, salg af forsikringer, samt af marketingbureauer og webbureauer.
Mange erhvervsdrivende som bruger kold kanvas ringer ikke kun kolde potentielle kunder op. Mange af dem varmer de op gennem annoncer eller anden for for reklame, de ringer dermed varme leads op. På den måde har den potentielle kunde selv vist en smule interesse for produktet eller ydelsen og det kan være nemmere at få solgt til dem.
Ønsker man at gøre brug af kold kanvas er der 5 tips man kan følge:
- Gør dit forarbejde og kend kunden før kunden kontaktes
- Fang kundens opmærksom fra start
- Vær personlig, uden at det er for meget
- Vis respekt
- Få kunden til at føle sig tryg
Vores salgschef har skrevet om hans erfaring med kold kanvas og giver guidelines for hvordan du skal håndtere kold kanvas.