For at regne den optimale pris på en varer eller service, i din virksomhed kan du benytte en af de tre metoder om prisfastsættelse.

Den første er omkostningsbaseret prisfastsættelse, denne metode er meget enkel. Du skal finde de variable omkostninger pr. Enhed, herefter lægger du så den ønskede profit til det kun f.eks. være 20%. Det beløb vil så være din optimale pris ud fra den metode.

Den næste metode er konkurrencebaseret prisfastsættelse. Her prissætter virksomheden deres produkter eller service, efter hvordan konkurrenter prissætter. Her skal du være opmærksom på muligheden for priskrig. Både efterspørgselsbaseret prisfastsættelse og konkurrencebaseret prisfastsættelse, går ind under det man kalder markedsbaseret prisfastsættelse.

Den sidste metode er efterspørgselsbaseret prisfastsættelse, her kan du udregne hvor meget du kan tage for en varer, uden at risikere efterspørgslen falder. Du kan også kalde det en mere psykologisk prisfastsættelse, ved at du f.eks. ændre prisen fra 200 kr., til 199,95 kr., og på den måde får prisen til at fremstå mere attraktiv.