Kundeservice består af den tjeneste, ydelse eller hjælp, som en virksomhed yder sine kunder gratis. I mange virksomheder er der en kundeservice-afdeling, som står for rigtig meget kundekontakt i form af at hjælpe kunderne med de spørgsmål, de kunne have til virksomheden og dens produkter eller ydelser.
God kundeservice er:
- At kende dine kunder
- At lytte til dine kunder
- At ville dine kunder
- Modet til at skifte retning
- Den bedste markedsføring
Det er vigtigt at yde god kundeservice, fordi det kan betyde tilbagevendende kunder og et stærkere brand. Yder man dårlig kundeservice, kan det hurtigt påvirke en virksomheds omdømme, hvilket kan medføre, at man mister nogle potentielle og nuværende kunder.
God kundeservice kan blandt også bestå i at give nogle personlige svar frem for et standardsvar, som en computer giver.
Derudover er det vigtigt, at ens kunder har mulighed for at kontakte virksomheden på flere måder. Det kan eksempelvis være på mail, live chat, sociale medier eller andet.
Udover at det skal være let for kunderne at kontakte virksomheden, så skal virksomheden også sørge for at give kunden et svar så hurtigt som muligt. Her kan det også være en god ide at sende en bekræftelse til kunden om, at man har modtaget henvendelsen og så et estimat på, hvornår der forventes at komme et svar.
God kundeservice er at overgå kundens forventninger, det kan man gøre ved at følge op på kunderne, så man sikrer, at de tilfredsstilles, ellers kan man lave tilfredshedsundersøgelser, for at få feedback på, hvad der kan gøres bedre. Man kan takke sine kunder for deres loyalitet og dermed overraske dem med taknemmelighed.
Man skal derudover altid sørge for at levere det, som man har lovet og man skal derfor ikke love noget man ikke kan holde. Leverer man som lovet kan man opbygge tillid til kunderne, modsat mistillid hvis man ikke holder det man lover.
Det er afgørende at forstå sine kunder og deres behov, man skal ikke prøve at sælge noget, som de ikke har behov for. Man skal derimod stille spørgsmål og vise seriøsitet for at få afdækket kundens behov.