Der findes overordnet to former for salgsmetoder, det er B2B og B2C. Der hvor de to metoder udskiller sig fra hinanden, er hvem de sælger til.  

B2B 

Salgsmetoden B2B er en forkortelse af Business to business. Det er en salgsmetode der bruges når virksomheder sælger til virksomheder. Fordi man på B2B markedet handler mellem virksomheder bortfalder den forbrugerbeskyttelse, man kender fra handel mellem virksomheder og privatpersoner.  

Handel på B2B markedet vil ofte have nogen andre betingelser, end handel med privatpersoner. En B2B handelsaftale kan sammensættes med nogen lidt andre præmisser, end dem man kender fra handel til privatpersoner. Det er f.eks. ting som fortrydelsesret, der ikke forgår under de samme præmisser på B2B markedet.  

På B2B markedet vil du kunne finde virksomheder, indenfor stort set alle brancher. Et par eksempler på B2B virksomheders funktioner, kunne være SaaS virksomheder der vil kunne lave software til andre virksomheder, og servicevirksomheder der tilbyder rådgivning til andre virksomheder.  

Kendetegnende ved B2B er at der typisk vil være en længere købsprocess, og en generelt højere gennemsnitlig købesum.  

B2C 

Den anden salgsmetode er B2C, der modsat B2B, handler med privatpersoner og ikke virksomheder. B2C står for business-to-consumer. B2C er markedet er en del større end B2B markedet, fordi man på B2C markedet har flere udbyder og flere kunder.  

Ligesom på B2B markedet vil du på B2C markedet også kunne finde virksomheder indenfor stort set alle brancher. Eksempler på B2C virksomheder er detail butikker der sælger produkter til privatpersoner, og servicevirksomheder som rejsebureauer.  

Modsat B2B er købsprocessen på B2C markedet kortere. Kendetegnende ved B2C markedet er også at der er en mere fødselsmæssig indvirkning på købet, og den gennemsnitlige købesum er mindre end på B2B markedet.  

Forskellen på B2B og B2C 

Så forskellen mellem B2B og B2C ligger i hvem de sælger til. En virksomhed vil godt både kunne operere, som B2B og B2C virksomhed