At finde den rette metode til at markedsfører sig på, kan være super svært. Sociale medier er en stor markedsføringsplatform, hvor du kan komme til mange forskellige mennesker. Arbejder du med markedsføring, ved du sikkert godt at det er helt essentielt at kende sin målgruppe. Når vi snakker om målgruppe, bliver de ofte beskrevet ud fra alder, køn og geografiske placering. Men hvad siger deres generation om dem? På sociale medier vil du f.eks. kunne møde fire forskellige generationer, der alle sammen har forskellige træk der afspejler sig i deres færden.
Generation Z
Generation Z er den målgruppe der fylder mest på de sociale medier. Det er den yngste af de fire generationer, de er født mellem 1995 og 2012. Det er altså en generation, der er født ind i en digital verden. Generation Z er fra en tidlig alder aktiv på sociale medier, og vil næsten altid være online. Deres store aktivitet på sociale medier, gør at de bliver bombarderet med utallige af budskaber og reklamer hverdag. Det gør at denne generation som ofte ikke finder interesse i budskaberne og reklamerne og derfor scroller væk i en fart.
Lige netop derfor er det vigtigt at du i din markedsføring overfor generation Z, holder dit budskab kort og præcist, så du hurtigt vil kunne fange deres opmærksomhed. Blandt de mest populære sociale medier for generation Z er Instagram, Snapchat og TikTok.
Generation Z sætter pris på autentisk markedsføring, med virkelige mennesker i virkelige situationer. Denne generation er også tilhængere, af influencere som en markedsføringsmetode.
Generation Y (millennials)
Den næste generation, er generation Y eller millennials som det også bliver kaldt. Denne generation er født mellem 1981 og 1995. Generation Y har modsat generation Z en større plads på arbejdsmarkedet, med flere penge af bruge. Største delen af personer der tilhører generation Y har i deres ungdoms- og voksenliv haft internettet og sociale medier som en del af deres hverdag.
Ligesom generation Z sætter generation Y, også pris på ærlighed og det ægte. Det er desuden for generation y, også en stor bonus hvis deres køb støtter et velgørende formål.
Generation Y skifter typisk mellem flere forskellige, enheder og virksomheder. De vil altså både kunne findes i fysiske butikker, og online.
Generation X
Den tredje generation, er generation X. De er født mellem 1965 og 1980. Et særligt kendetegn ved denne generation, er at de har en større købekraft end både generation Z og Y. Generation X er også super loyale overfor deres fortrækkende brands.
Generation X sætter pris på brugbart content, der giver dem den rette information. Denne generation vil fortrække virksomheder der sætter ærlighed og gennemsigtighed højt i deres markedsføring.
Generation X er den generation der bruges deres bærbare computer mest, derfor er det vigtigt at din virksomhed er til at finde online. Modsat generation Z og Y, vil generation X være mere sandsynlig til at undersøge og læse anmeldelser inden de fortager deres køb.
Baby Boomers
Baby boomers er den sidste og den ældste af de fire generationer. De er født mellem 1946 og 1965. Selvom det er den ældste generation, er mange baby boomers aktive på de sociale medier. Det største medie blandt baby boomers, er ligesom hos generation X Facebook.
Modsat de andre generationer sætter baby boomers stor pris på den personlige kundeservice, de kan finde i traditionelle fysiske butikker og ikke online.
Hvis vi tager markedsføringsbrillerne på, er baby boomers oplagte at fokusere e-mail markedsføring på. Baby bommers fortrækker nemlig mails, over eksempelvis kommunikation på sociale medier.
De fire overstående generationer, er de generationer der fylder mest i vores samfund. Der er f.eks. også den nyeste generation Alpha, der strækker sig fra 2012 og frem.
Vi bliver formet af den tid og generation vi vokser op i. Det er med til at påvirke vores købsadfærd, og vores færden på eksempelvis sociale medier.