En målgruppe er den gruppe af personer, som dit produkt eller din service henvender sig til. En målgruppe er de kunder på markedet, som du vælger at lægge fokus på, i blandt andet din markedsføring. Driver man virksomhed er det helt afgørende, at man kan kender til sin målgruppe, så man kan målrette sit content, markedsføring og produkter til de rette personer og dermed skabe salg.

For at finde frem til sin målgruppe kan man lave en målgruppeanalyse, som blandt andet kan indebære:

  • Analyse af dit produkt/service – Hvem tiltrækker det og hvad er kendetegnet?
  • Analyse af dine konkurrenter – Hvem henvender de sig til og hvordan skiller du dig ud på det punkt?
  • Dine kunders geografi – Hvor bor de?
  • Dine kunders demografi – Køn, alder, interesser mm.
  • Dine kunders psykografi – Social status, adfærd, præferencer mm.

Når man har styr på sin målgruppe er det helt essentielt at gøre brug af den i sin marketingsstrategi, så budskaber, content og valg af medier udvælges på baggrund af målgruppen.