Call to action eller CTA som det forkortes, er et marketing term, som har til formål at skabe en bestemt handling med det samme, oftest er dette et svar eller salg. Oftest bruges CTA, som ord eller sætninger i reklamer, hjemmesider eller lignende, for at få forbrugeren til at handle på en bestemt måde.
Der bruges derfor ofte ”tvingende” verbaler, eksempelvis ”Ring nu”, ”Tilmeld dig nu” eller ”Besøg siden i dag”. En anden type af CTA giver forbrugeren en grund til at handle med det samme. Det kan eksempelvis være; ”Tilbuddet udløber i morgen” eller ”Begrænset antal”. Denne form for CTA glider sammen med FOMO (fear of missing out), som betyder, at man er bange for, at man går glip af noget, og dermed provokerer en hurtig handling hos forbrugeren, som ikke vil gå glip af noget. En CTA kan dog også være en mindre krævende handling, som eksempelvis; ”Se denne video” eller ”Vælg farve”.
Det handler om at få dine kunder til at købe eller udøve en ønsket handling, så hurtigt som muligt, så de ikke udsætter handlingsbeslutningen.
Flere små CTA
Sælger du eksempelvis et fysisk produkt, kan du med fordel guide dine kunder igennem købsprocessen ved at have flere mindre krævende CTA’er. Det vil også gøre dine kunder mere tilbøjelig til at købe produktet i sidste ende, hvor den mere krævende CTA præsenteres. Sådan en guide kunne være således: ”Vælg stil”, ”Vælg farve”, ”Vælg størrelse” osv. til slut kommer den mere krævende CTA – ”Betal”.
CTA’s formål
På hjemmesider ses CTA som bannere, knapper, grafisk materiale eller som tekst, alt sammen designet til at få forbrugeren til at klikke sig videre, hvortil forbrugeren bliver et lead og derefter en kunde, som i sidste ende også er CTA’s formål.