Ekstern kommunikation dækker over alt den kommunikation, som en virksomhed kommunikerer ud til omverdenen.

Ekstern kommunikation kan eksempelvis være tekst på hjemmesiden, logo, nyhedsbrev, markedsføring alt i alt og meget mere.

Det vigtige ved ekstern kommunikation er, at en god kommunikation kan skabe et brand, som vil gøre din virksomhed genkendelig overfor kunderne.

Det er gennem den eksterne kommunikation, at en virksomhed møder og kommunikerer med kunder og potentielle kunder. Derfor er det vigtigt, at ens eksterne kommunikation er tilpasset til målgruppen. Formulerer man sig dårligt i sin eksterne kommunikation, så kan det få potentielle kunder til at springe fra og få negativt omdømme af virksomheden. Den eksterne kommunikation er altafgørende for, hvordan kunder og potentielle kunder opfatter virksomheden, produkter og brand.

Den eksterne kommunikation er svær at trække tilbage, hvorimod en intern kommunikation kan være nemmere. Den eksterne kommunikation rammer nemlig en masse mennesker, som måske ikke bliver ramt igen, hvis man forsøger at rette op på sin kommunikation. Så det er vigtigt at gennemtænke sin eksterne kommunikation inden man publicerer den.