CMO er forkortelsen for Chief Marketing Officer, som også går under betegnelsen: marketingschef. En CMOs opgave er at markedsføre virksomhedens produkter og eller ydelser. Dertil skal en CMO skaffe leads og synlighed til virksomheden, samtidig med at CMO’en skal bevare kunderne, skabe værdi for kunderne, så de bliver længere og derved skaber aktive ambassadører for virksomheden. (CRM – customer relationship management).
For at løse opgaven har CMO’en et team, som består af specialister inden for marketing; projektleder, SEO, grafisk design, SoMe, content, marketingstrategi osv.
Ansvarsområdet for en CMO varierer fra virksomhed til virksomhed. Men i de fleste tilfælde er CMO’en kundens repræsentant i virksomheden og skal derfor skabe en kundeorienteret kultur.
Ansvarsområder for en CMO
- Eksekvere på forretningsplanen inden for marketing. Dette kan komme til at strække sig over stillingtagen til produkt og eller service og konkurrenterne på markedet.
- Skabe kundeforståelse på baggrund af data, for at optimere kundeoplevelsen.
- Dataindsamling på nye og eksisterende kunder, for at kortlægge kundernes adfærd.
Mange af ansvarsområderne indebærer en kunderelation og derfor er kunden det primære fokus for en CMO.
En CMO har derfor en vigtig stilling i virksomheden og driver i højere grad virksomhedens drift med CEO’en.
CMOs kompetencer
- Dybdegående viden og mestre teknologiske muligheder. Da en CMO skal kommunikere med mange forskellige specialister, er det vigtigt at CMO’en har en bred viden inden for alle områder af marketing, så CMO’en kan kommunikere, motivere og lede teamet, med en forståelse af teamet opgaver.
- CMO’en skal have gode analytiske evner, da der er en stor portion data, som skal analyseres for at få en forståelse af kundens adfærd og behov og derved optimere virksomhedens produkt og eller service.
- CMO’en skal være innovativ og kreativ, for at optimere kundeoplevelsen.
- Gode lederegenskaber.
- Og mange flere, det afhænger helt af hvilken virksomhed CMO’en arbejder i.