Et budget er en oversigt over alle de indtægter og udgifter der er i forbindelse med din virksomhed. Her er der tale om nuværende og forventede indtægter og udgifter. På den måde kan budgettet give dig en fornemmelse af, hvordan din økonomiske situation er lige nu og hvordan den ser ud i fremtiden.
Med et budget kan du vise andre, hvad du forventer, at din virksomhed er værd ved at vise forventede salg og udgifter for det kommende år.
Hvorfor er budget en god idé?
Med budgetter får du et overblik, der er mange tal der skal holdes styr på og det gøres bedst i et budget. På dem måde undgår du at miste overblikket og du opdager uforudsete udgifter før. Derudover kan du holde styr på om, din virksomhed når de mål der er sat.
Det er en god idé at lave flere budgetter, så du holder tingene adskilt, eksempelvis privatøkonomi og virksomhedens økonomi. Men også de forskellige afdelinger i virksomhed. Du får et indblik i, hvor det går godt og hvor det går knap så godt og dermed skal have dit ekstra fokus. Eksempelvis hvis du bruger en masse penge på Facebook annoncer, men der kommer ikke tilsvarende indtægter ind.
Skal man lave budget?
Nej, der er ikke noget krav om at lave et budget, men det er en rigtig god idé. Flere banker og andre långivere sætter det dog som et krav. Grunden til dette er, at et budget giver en indikator på, hvordan virksomheden præsterer. Samtidig er det ofte et krav, når du skal optage et lån, da bankerne ikke vil bevillige lån uden en grundig oversigt over omkostninger.
Men hvis din bank ikke stiller kravet om, budget eller du ikke har lån i forbindelse med din virksomhed nogen steder, så er det helt op til dig selv. Kan du selv administrere de mange tal, er der ingen grund til at bruge tid på at føre det ind i et budget.
Vi anbefaler det dog. Selvom du kan holde styr på det hele, kan problemet opstå når du skal videregive det økonomiske arbejde til anden i virksomheden eller du skal optage lån, her vil det blive et stort arbejde at bogføre måneder eller endda år tilbage.
Driftsbudget
Dette budget giver dig et overblik over dine driftsmæssige udgifter, så du kan følge din økonomiske udvikling.
Som medlem af Startup Central kan du frit downloade og bruge driftsbudgettet.
Etableringsbudget
Dette budget giver dig en idé om, hvad det vil koste at starte din virksomhed.
Som medlem af Startup Central kan du frit downloade og bruge etableringsbudgettet.
Likviditetsbudget
Dette budget bruges til at styrke dine fremtidshandlinger ud fra et økonomisk aspekt.
Hvordan laver man et budget?
Find en skabelon som passer til dig. Vi foreslår de ovennævnte. Her anbefaler vi, at du udarbejder en skabelon for et år, da det ikke er alle udgifter du har hver måned, nogle kommer kun en gang om året.
- Faste udgifter og indtægter
Først indskriver du alle de faste indtægter og udgifter – de tal som du er sikker på, er der hver måned, kvartalsvis, halvårlig eller årligt. Divider din kvartalsvise udgift med tre, så du fordeler den kvartalsvise udgift ud på tre måneder, det samme gælder for den halvårlige og årlige. På den måde har de en fast samlet udgift hver måned, samtidig sikrer du at når den årlige regning kommer så er der penge til den. - Rådighedsbeløb
Resten af summen der er tilbage, når dine udgifter er trukket fra dine indtægter, er dit rådighedsbeløb. Dette er din fortjeneste for dit hårde arbejde med din virksomhed.
Vi anbefaler, at du ligger nogle af disse penge til side til uforudsete udgifter, der er altid noget man ikke kan forudse og det dukker altid op på de mest ubelejlige tidspunkter. Derfor er det rart at have en sum penge liggende, så man ikke skal bekymre sig om, man kan betale regningen.
- Sørg for balance
Stræb altid efter at have plus i budgettet, eller som minimum 0. Den gyldnede regel er at bruge færre penge end man tjener, dog kan dette være svært, når man er i opstartsfasen af ens virksomhed. Her skal du tænke alternativt, måske er der dyre poster du kan stå for, eksempelvis markedsføring. - Hold øje
Sørg for hele tiden at holde øje med dine udgifter og indtægter og juster dit budget efter dette, på den måde er du hele tiden up-to-date så der ikke kommer noget uforudset. Eksempelvis hvis en fast udgift stiger. Du kan opdatere løbende eller sætte en dag af om ugen, hvor du tjekker op på om alt er som det skal være, dette tager ikke lang tid, hvis du tager det løbende, det kan dog komme til at tage lang tid, hvis det ikke bliver gjort.