Priskrig er når en konkurrent på markedet vil sætte prisen ned på sit produkt eller service, som også tilbydes af en anden på markedet. Dette har til formål at ”stjæle” konkurrentens kunder og dermed udkonkurrere konkurrenten.

Priskrig opstår oftest på markeder og i brancher, hvor der er stor konkurrence og hvor der er høj priselasticitet.

Priselasticitet

Priselasticitet er en prisfastsættelsesmetode baseret på efterspørgsel, læs mere om dette under pris. Man kigger på priselasticitet når der sker en ændring i salg og efterspørgsel. Der kigges på antal salg af vare og dens påvirkning af omsætning. Med priselasticitet vil du kunne måle, hvor stor en betydning en ændring i din pris vil have på efterspørgslen af dit produkt eller service.

Hvorfor priskrig?

Det kan være svært at differentiere sig på et marked fyldt med mange konkurrenter. Derfor tyr mange til prisen, det er en nem og hurtig måde at skabe opmærksomhed på sin virksomhed og få ekstra kunder. Ofte svarer konkurrenterne igen med en endnu bedre pris.

Priskrige kan blive så ”slemme” at virksomheders eksistensgrundlag udfordres. Det sker ved, at en virksomhed indgår i en priskrig, en konkurrerende virksomhed går med på prisnedsættelsen og så forsætter de nedad, nogle gange vil prisen komme så langt ned, at det er dyre i omkostninger at producere produktet eller servicen og dermed en underskudsforretning.

Ofte opstår priskrig for at udkonkurrere konkurrenter på markedet.

Ophør af priskrig

En priskrig kan ophøre ved, at de involverede parter kommer frem til en aftale om ophør. En anden måde hvorpå priskrig ophører er ved, at en af virksomhederne går konkurs. Prisen på produktet eller servicen er blevet så lave, at den ene konkurrent ikke kan betale for produktionen og omkostningerne og har dermed en dårlig likviditet.

Er priskrig en attraktiv strategi?

En priskrig kan som udgangspunkt se ud, som en god strategi, men man skal tænke sig godt om, før man starter en priskrig. Det virker attraktivt, da kunderne får deres produkt eller service billigere og derfor vil handle hos dig, samtidig med, at du får udryddet nogle konkurrenter på markedet.

Men du kender ikke til dine konkurrenters finansielle stilling og ved derfor ikke om, din konkurrent vil kunne modstå en priskrig og eventuel vinde den. Du vil derfor risikere at tabe en priskrig.

Mange virksomheder kigger derfor ind i andre muligheder for at undgå konkurrence på pris. Man bliver nødt til at differentiere sig på anden vis, eksempelvis med sit produkt eller sin service.