Rekruttering er en ledelsesdisciplin, der går ud på at tiltrække og udvælge medarbejdere til en virksomhed.

Rekruttering vil typisk ske gennem en virksomheds HR-afdeling eller via et eksternt rekrutteringsbureau.

Der findes rekrutteringsbureauer, som hjælper virksomheder med at tiltrække og udvælge den rette medarbejder, som virksomheden søger. En rekrutteringsproces kan deles op i 5 faser:

  1. Konstatering og definition af behov
  2. Tiltrækning af ansøgere
  3. Udvælgelse
  4. Kontrakt og ansættelsesbeviser
  5. Introduktion

I første fase opstår behovet for en ny medarbejder og der skal udarbejdes en jobanalyse, stillingsbeskrivelse, job- og personprofil.

I anden fase er der fokus på tiltrækning af ansøgere, herigennem skal der vælges, hvilke medier man vil sende stillingsbeskrivelse ud på og om der skal gøres brug af intern eller ekstern rekruttering. Intern rekruttering er hvis HR-afdelingen selv sørger for det, ekstern rekruttering er hvis der skal anvendes et rekrutteringsbureau.

Tredje fase er udvælgelsen og er baseret på modtagelse og gennemgang af ansøgninger. I denne fase indkaldes der også til jobsamtaler og evt. nogle test. Det er i denne fase at den rette medarbejder findes.

I fjerde fase er fokus på det juridiske aspekt i en ansættelse, herunder lønpakke og udarbejdelse af kontrakt.

Sidste fase i rekrutteringsprocessen er introduktion. Her er tale om at få udarbejdet et onboardingforløb, som den nye medarbejder vil blive ført igennem. Et onboardingforløb kan eksempelvis være at klarlægge, hvad der skal ske i forbindelse med den nye medarbejder inden den første arbejdsdag, den første arbejdsdag og den første arbejdsmåned. Et onboardingforløb skal være med til at sikre, at en ny medarbejder får en god opstart på et nyt arbejde. I introduktionen kan også ligge en opfølgnings- eller en prøvetidssamtale.