Det spørgsmål har nok kørt rundt i dit hoved mere end én gang – og med god grund. Der findes nærmest flere systemer end pizzeriaer og faktisk vælger mange ikke at træffe et valg, fordi mulighederne simpelthen er så mange. Det fænomen hedder i øvrigt ”overchoice” eller ”choice overload.”
I det her indlæg vil jeg dog gøre mit til, at du faktisk kan træffe en beslutning. Og ikke bare en beslutning for beslutningens skyld, men et valg, der er det bedste for dig og din forretning.
Jeg kommer ikke rundt om alle valgmuligheder, men jeg kommer rundt om nogle af dem, jeg selv bruger i hverdagen, når jeg bevæger mig rundt mellem vores B2B- og B2C-kunder i TEXTA.
Så puds dine læsebriller og følg med herunder.
Din tjekliste, når du skal vælge system
Jeg vil ikke gå i dybden med, hvorfor det er en god idé at arbejde med e-mailmarketing. Eftersom du læser indlægget her, er du nok allerede klar over, hvorfor det er så værdifuld en kanal i dit arbejde online. Men kort sagt har du mulighed for at kontrollere kunderejsen i langt højere grad, ligesom du kan ramme personer forskelligt afhængigt af, hvordan de har interageret med dine tidligere mails, din side og ikke mindst dine produkter. Netop derfor er det også én af de kanaler, der leverer den højeste ROAS på tværs af de mange mulige platforme derude.
Når du skal vælge dit e-mailsystem (også kaldet ESP), er det vigtigt at understrege, at der ikke findes en ”one size fits all.” Der er mange systemer, og de kan alle lidt af hvert og løser forskellige problemer hos den enkelte virksomhed. Brug derfor nedenstående spørgeramme til dig selv, inden du vælger dit system.
Pris: De fleste har et budget og det har du nok også. Derfor er det vigtigt at vurdere, om prisen lever op til de rammer, du har. Men husk dog, at du ikke må spare dig til vækst i det her tilfælde. Det rette system og fokus på e-mail kan løfte din forretning helt utrolig meget. Så skal du være ”nærig,” skal det være af en god grund.
Kontakter: Hvor mange er på din nyhedsliste og hvordan vækster den? De fleste priser er afhængige af antallet af dine kontakter, så måske skal du lige holde øje med, hvor du ligger nu/kommer hen. Nogle systemer vokser nemlig prismæssigt eksponentielt ift. kontaktstørrelse, og det er ikke altid, at den value, du søger, følger med.
Brugervenlighed: Skal du selv arbejde i systemet, er det her punkt alfa og omega. Undersøg fra start med en prøveperiode, om du kan finde ud af at navigere i systemet, sætte automations op og ikke mindst arbejde med dine e-mail-templates.
CMS: Undersøg om dit system kan spille sammen med dit CMS. Det er så ærgerligt at finde ud af på bagkant, når du har bundet dig i 12 måneder.
Data: Det er det nye guld og jeg vil klart anbefale, at du finder et system, der kan fodre dig med data, du kan bruge i dit fremtidige arbejde på dine platforme. Men du skal være ærlig over for dig selv – hvor meget kommer du faktisk til at arbejde med din data? Platforme, som giver mulighed for mere data, er også (ofte) dyrere.
Integrationer: Kan dit e-mailsystem snakke sammen med dit CRM, eller har det selv en CRM-løsning, og hvordan snakker den egentlig sammen med dit lager? Det skal undersøges inden.
Kundeservice: Før eller siden på din e-mailmarketingrejse, vil du helt sikkert støde på en udfordring, du ikke selv kan løse. Derfor vil jeg anbefale dig at kigge på, hvordan kundeservicen er. Kan du kun sende mails, eller kan du faktisk ringe ind? Og har de en dansk support? Det er nogle af de spørgsmål, du skal stille dig selv.
Hvilke systemer findes der?
På baggrund af de ovenstående overvejelser er du allerede rigtig langt, når det kommer til valget, men du er ikke helt i mål. Det kan godt virke som en jungle at finde rundt i de mange muligheder, og jeg forstår godt, hvis du bliver lidt rundtosset. I TEXTA støder vi på mange forskellige e-mailsystemer, men jeg vil nøjes med at dykke ned i tre. Og der er både noget til dig, hvis du arbejder B2C, men også hvis dit fokus er B2B.
Mailchimp
Den her kender du. Det tør jeg næsten godt vædde med. De fleste ender her i starten af deres researchrejse – Mailchimp er altså bare virkelig godt brandet. Men er det et godt valg?
Sidder du i en startup, eller er du måske ny i verdenen inden for e-mailmarketing, kan Mailchimp være et ganske udmærket bud. Det er også ret intuitivt ift. at sætte simple flows op, lave kampagnemails samt templates.
Du kan ligeledes lave A/B-test, og du kan faktisk lave ret personlige mails baseret på din data i Mailchimp. Men selve dataindsamlingen og mulighederne i forbindelse med disse, kan være en smule mere forvirrende end hos nogle af konkurrenterne. Helt generelt vil jeg sige det sådan, at Mailchimp er et udmærket valg, hvis du ikke er total ambitiøs omkring dit e-mail-setup. Systemet har alle de nødvendige features, og så er det et billigt program.
Det er gratis op til 2.000 kontakter, hvorefter du giver ca. 10 dollars om måneden for deres billigste plan. Det er altså en billig og nem start. Når det så er sagt, er ”billigt” og ”høj kvalitet” jo sjældent noget, der harmonerer, min holdning er, at det samme er tilfældet her.
Er du ambitiøs og har du planer om, at dit e-mailmarketingarbejde skal have fuld gas, ville jeg overveje et andet system til at starte med, da du nok hurtigt vil vokse fra Mailchimp. Og det er altid lidt bøvlet at flytte flows, kontakter og lignende fra det ene system til det andet.
Mailchimp er i øvrigt ikke længere kun en løsning, når det kommer til dit e-mailsystem. De arbejder på at blive en komplet løsning, hvor du tilmed også kan bygge en hjemmeside. Det er også meget smart for den nye iværksætter, men det manglende fokus gør, at de ikke helt kan følge med de specialiserede mailsystemer.
Men når det så er sagt, er Mailchimp et fint ”Value for Money”-program at starte med.
Klaviyo
Her har du et program, som er 100 % dedikeret til e-commerce-virksomheder, det er bestemt et værktøj, du bør kigge nærmere på, hvis du skal sælge varer online.
Klaviyo kan, ifølge dem selv, integreres med alle systemer, men der er selvfølgelig nogle, hvor det kører mere smooth end andre. Nogle af de mest populære, som du nemt kan lave integrationen til, er blandt andet:
- Magento
- Shopify
- ShopifyPlus
- WooCommerce
Når du har lavet integrationen mellem din platform og Klaviyo, kan du godt glæde dig til at give den gas. Klaviyo tilbyder selvfølgelig alle de klassiske muligheder, når det kommer til et e-mailsystem, men du får altså også utrolige samt nemme muligheder for at lave automatiske, personlige og segmenterede mails på baggrund af adfærd.
Jeg vil også umiddelbart mene, at det er et af de mest brugervenlige systemer på markedet, du kan finde mange prædefinerede skabeloner til gode automations – du behøver altså ikke være ekspert for at opsætte en ”tabt kurv,” ”win-back,” ”velkomstflow” og lignende. Kort sagt kommer du hurtigt i gang og det taler helt perfekt sammen med dit CMS. Du kan derfor nemt se performance på alt dit arbejde, ligesom du nemt kan hente diverse rapporter ud, som du kan dykke ned i.
Klaviyo er et rigtig godt bud til den klassiske e-commerce, som f.eks. denne webshop, hvor man har en lang række forskellige produktkategorier, ligesom siden er lavet i Shopify. Klaviyo tilbyder en gratis udgave op til 250 kontakter, og det er altså noget, du hurtigt skulle nå op over. Den laveste løsning koster omkring 130 kr., hvilket betyder, at platformen koster en smule mere end eksempelvis Mailchimp. Men jeg vil bestemt også mene, at pengene er givet godt ud, hvis du vil have et fuldt overblik over dine subscribers og hvordan de interagerer med din platform og dine produkter.
Active Campaign
Sidste bud på et system, du kan se nærmere på, er Active Campaign. Det kan bruges både til B2C og B2B. Min klare holdning er dog, at du kun skal vælge det, hvis du arbejder med B2B. Denne løsning er altså ikke helt konkurrencedygtig på blandt andet e-commerce, hvis man sammenligner med eksempelvis Klaviyo.
Når det så er sagt, er det et fremragende værktøj, når du handler business to business, hvilket også er grunden til, at det er systemet, vi bruger her hos TEXTA og hos vores andet selskab 3bustilbud.
ActiveCampaign er brugervenligt, når det kommer til opsætning af flows, templates og ikke mindst at dykke ned i og analysere performance. Derudover har ActiveCampaign også en CRM-løsning, der kan være utrolig brugbar, når du skal holde styr på dine kunder, men også hvordan de interagerer med dit indhold. Segmentering og leadscoring fungerer ligeledes til perfektion hos ActiveCampaign og det gør systemet oplagt til de fleste, der arbejder med B2B.
Programmet starter fra 9 dollars, men her skal du være opmærksom på, at det blot er den ”lille pakke,” det kan derfor ret hurtigt stige i pris, hvis du skal have adgang til det hele samt have flere kontakter.
Andre gode bud på systemer
Der er rigtig mange bud, når det kommer til e-mailsystemer. Og det er svært for mig at sige, hvad der er den 100 % rigtige løsning for dig. Det kommer helt an på, hvad du svarer på de ovennævnte spørgsmål.
Når du har gjort det, er det bare med at dykke ned i mulighederne og se, om de opfylder dine krav.
Skulle du ikke være faldet for Mailchimp, Klaviyo eller ActiveCampaign, har jeg lige par andre gode bud herunder, du ligeledes kan tage et kig på:
- Hubspot
- Marketingplatform
- Heyloyalty
- Autopilot
- Sendinblue
- Agillic
- Drip
Held og lykke med jagten på dit nye system.