TikTok
TikTok er en relativ ny platform, som på kort tid er blevet et meget populært socialt medie.
TikTok er en videodelings-app hvor brugere kan dele korte og ofte underholdende videoer.
En TikTok video kan være op til 10 minutter lange, her sættes der oftest sounds, brugerskabt lyd (speaks), tekst, filtre, emojis og animerede GIFs på, for at gøre videoerne mere fængende og underholdende.
TikTok er, modsat alle andre sociale medier, en app hvor du som bruger kan opnå tusindvis af views på ganske få minutter, og dertil “gå viralt” på få timer. Mediet – og dens algoritme – er skabt ud fra den præmis om at sprede mest muligt relevant indhold til alle dens brugere.
Med andre ord, algoritmen lærer hurtigt dig og dine vaner og præferencer at kende, så du altid får præsenteret det mest relevante indhold.
I Danmark var der i 2021 – ifølge TikTok – gennemsnitligt 1,2 million aktive brugere om måneden. Den gennemsnitlige bruger benytter tjenesten regelmæssigt 89 minutter dagligt, hvilket understreger algoritmens tag på os.
Ser vi på den primære aldersgruppe på TikTok er det unge mellem 18- 24 år (47 %), dog vokser mediet sig hastigt og vi ser en tendens til en øget opmærksomhed og forbrug blandt det “ældre” publikum, hvorfor denne vil “flade ud”.
TikTok er ikke længere en danse-app, mediet modnes og kommercialiseres. Virksomheder kan bruge TikTok på forskellige måder, mediet kan blandet andet være med til at øge kendskabsgraden til dit brand, nå ud til din målgruppe, generere trafik til dit site og meget mere. Dette kan både skabes gennem en organisk (normale opslag) og betalt tilstedeværelse (annoncering).
Som virksomhed kan du med stor fordel inkorporere TikTok annoncering som en del af sin markedsføringsstrategi. Det giver dig mulighed for at promovere dine annoncer på forskellige måder og skabe nye potentielle kunder.
TikTok er et økosystem helt for sig selv, men vi ser mange danske virksomheder begynde at indgå samarbejde med creators (influencers på TikTok), og selv være til stede på platformen samt gøre brug af populære trends, hashtags og lyde.
Instagram er et socialt medie, som er bygget op omkring billeder og videoer. Platformen har til formål at gøre det nemt for brugere at kunne dele billeder og videoer af sin dagligdag og være med til at inspirere andre.
Du kan skabe kreative videoer i form af Reels (short-format), IGTV (long-format) og Stories.
Samtidig har du mulighed for at skrive beskrivende tekster, som dine følgere kan læse, kommentere og reagere på.
Instagram bruges altså til at følge venner og familie eller personer du finder inspirerende eller interessante.
På Instagram har du mulighed for 3 forskellige profiltyper:
- Privat profil (kun følgere som du accepterer, kan se hvad du poster på din profil)
- Offentlig profil (din profil og opslag, kan ses af alle, også selvom de ikke har en instagram konto)
- Virksomhedsprofil (en offentlig profil, men her får du adgang til analytics, og dermed et brugbart indblik i dine følgeres demografi og din profils overordnede performance)
I Danmark er Instagram et yderst populært medie, omtrent 50 % af danskerne havde en profil i 2020. 32 % benytter sig dagligt af Instagram, hvor gennemsnittet af det daglige forbrug ligger på 36 minutter.
Den primære aldersgruppe ligger mellem 15-35 år, men hele 36 % af de 46-55-årige er også tilstede på platformen, hvilket giver udtryk for dens mangfoldighed.
Nu til dags er det de færreste virksomheder som ikke er på Instagram, og særligt virksomheder der har et fysisk produkt (som f.eks. mode og beauty) kan udnytte platformens fulde potentiale med Instagram shopping, lærerige videoer og inspiration.
I de senere år er det imidlertid blevet sværere at vækste profiler på platformen, organisk. Dette ser vi i takt med algoritmernes konstante udvikling, samt en øget konkurrence blandt virksomhederne og et stadigt mere kompetitivt annoncelandskab. Virksomheder som formår at skabe succes på platformen er typisk dem der:
- Investerer i platformen (i form af menneskelige og økonomiske ressourcer)
- Har et fysisk og visuelt flot produkt, der kan bruges i genkendelige hverdagsscenarier
- Har en ung (yngre) målgruppe
- Har en loyal målgruppe med engagerede følgere
- Laver interagerende og underholdende indhold
- Er ”til stede” på platformen og interagerer med målgruppen
Facebook er, uden overraskelse, Danmarks mest populære sociale netværk. Facebook er en platform, hvor du kan chatte, dele billeder, lave statusopdateringer og holde dig opdateret på dine venner og familie.
På Facebook kan du danne netværk i mange forskellige interessegrupper og iscenesætte “det gode liv”. Facebook er dog ikke kun en platform, hvor du blot danner fællesskaber og netværks, men også et medie, hvor du kan ytre dine holdninger og meninger blandt andet i politik og generelle samfundsdebatter, der fylder meget på platformen.
I Danmark har over 4 millioner en profil på Facebook (ca. 80 % af befolkningen i 2020). Det gennemsnitlige daglige forbrug ligger på 33 minutter, og den primære aldersgruppe på 15-35 år. Vi ser dog stadig et højt brugerantal mellem 36-56+ år, her ligger gennemsnittet på ca. 73 %. Facebook er stort set et allemandseje.
På trods af mange på platformen, er der ingen der poster aktivt derinde. De unge “flygter” hen til IG, TikTok m.m., men bruger det fortsat som et fundament i form af Messenger, events, skolegrupper osv.
Annoncepriserne (CPM og CPA) stiger tilmed år efter år, hvilket gør det særligt problematisk for Startups, da disse typisk ikke har et “Brand” endnu og derfor skal betale en masse ved kasse ét, for at øge kendskabet til deres nye virksomhed.
LinkedIn er verdens største faglige netværksplatform, og blev grundlagt tilbage i 2002 (lanceret i 2003).
LinkedIn er et medie, som blandt andet har til formål at udvide sit faglige netværk, ved at oprette forbindelse og styrke professionelle relationer. Derudover er LinkedIn en platform, hvor virksomheder kan brande sig selv ved at præsentere og vise deres produkter og services.
Det er samtidigt et sted, hvor du har mulighed for at gøre dig synlig i et professionelt øjemed, ved fremvisning af egne unikke faglige historier gennem erfaring, kompetencer, færdigheder, uddannelse m.m.
Du kan også modtage anbefalinger fra tidligere- og nuværende arbejdsgivere/samarbejdspartnere, som er med til at styrke din profil over for potentielle arbejdsgivere.
Du kan tage aktiv del i dialoger, poste relevante karrierer nyheder, organisere offline events, kommentere og like andres opslag og meget mere.
Endvidere er LinkedIn det perfekte sted for virksomheder og privatpersoner som ønsker enten at finde kompetent arbejdskraft eller ønsker et job.
I Danmark er der over 2.500.000 danskere på LinkedIn. Gennemsnitligt var der i 2020 43 % aktive brugere på mediet. LinkedIn er mest brugt i alderen 35-54 år, dog ser vi en tendens til at flere og flere i den yngre målgruppe 18-24 år begynder at benytte sig af mediet.