Forkortelsen CSR kommer du ikke udenom, når du vil indtænke bæredygtighed og et eller flere af FN’s 17 Verdensmål i din virksomhedsstrategi. I dette indlæg kan du få et overblik over, hvordan du kan implementere CSR i din strategi, og hvad det indebærer.

Dit aktive arbejde med CSR har flere fordele, og indsatsen giver dig optimale forudsætninger for at fremtidssikre din forretning. Det gælder dels nedbringelse af dine omkostninger på den lange bane i flere dele af forsyningskæden og inden for forskellige områder. Dels kan dit aktive arbejde med CSR øge din brandværdi samt tilliden til din mission og vision.

Hvad betyder CSR?

CSR står for Corporate Social Responsibility og har de seneste årtier stået som et centralt buzzword, når det handler om at forstå virksomheder og deres rolle i samfundet, samt de forventninger, som samfundet har til virksomheder. Derfor omtales CSR på dansk også typisk som samfundsansvar eller bæredygtighed.

Forventningerne til virksomheder udvikler sig over tid og på tværs af landegrænser, forventningerne afhænger af parametre, som du ikke kan kontrollere (lovkrav- og ændringer, klimaforandringer, ændret forbrugeradfærd etc.). Derfor bliver samfundsansvaret en proces, hvor din virksomhed løbende må tilpasse sig til samfundets (ændrede) forventninger.

I forlængelse af ovenstående forstås CSR ud fra den såkaldte tredobbelte bundlinje. Det vil sige, at samspillet mellem den økonomiske, sociale og miljømæssige bundlinje er forudsætningen for en bæredygtig virksomhed. Dette illustrer figuren nedenfor.

CSR /bæredygtighed

CSR og de fire former for ansvar

For at skabe en mere dybtgående forståelse for CSR og den tredobbelte bundlinje kan du betragte følgende fire former for ansvar. Med afsæt i ansvarsformerne indebærer CSR, at du handler ansvarligt og træffer (strategiske) beslutninger, der er ansvarlige i forhold til samfundets aktører og Jordens ressourcer.

  1. Økonomisk ansvar er fundamentet for, at du kan agere inden for de tre andre ansvarsområder. Målet er ikke profitmaksimering i sig selv, men profitabiliteten er forudsætningen for positivt at påvirke miljøet, samfundet i sin helhed og mennesker/interessenter (medarbejdere, kunder, samarbejdspartnere etc.)
  2. Filantropisk ansvar henviser til virksomhedens mål om aktivt at gøre verden til et bedre sted at leve. Filantropi ses blandt andet, når en virksomhed dedikerer (dele af) deres indtjening til velgørenhed eller andre, eksterne projekter og initiativer
  3. Etisk ansvar betyder, at virksomheden handler og træffer beslutninger på et fair og etisk grundlag. Det vil sige beslutninger, som både vedrører ledere, investorer, kunder, medarbejdere og de øvrige led i forsyningskæden. Det kan eksempelvis være krav til minimumsløn og efterlevelse af standarder i produktionen og udvælgelse af råvarer
  4. Miljømæssigt ansvar ses i praksis, når virksomheder agerer miljøvenligt ved at efterleve krav til reducering af forurening og generelt råvarespild (vand, plastik etc.). Det kan også være, hvis virksomheden gør sig afhængig af grøn energi og genanvendelige materialer (recycling og upcycling). Ydermere er opvejning af negativ, miljømæssig påvirkning i forbindelse med produktion af varer og ydelser en måde, hvorpå virksomheder kan tage ansvar

Fordele ved at arbejde med CSR

Det overordnede mål med at indtænke CSR og de fire ansvarsområder er, at du og din virksomhed dels skaber højst mulig værdi for (samfunds-)økonomien, mennesker og miljøet. Dels reduceres negative påvirkninger mest muligt. De fire ansvarsområder kan bruges som værktøj til at involvere og motivere alle led i forsyningskæden, og sammenhængen mellem økonomi, sociale forhold og miljøet bliver åbenlys. Dén sammenhæng er essentiel at indtænke i kerneforretningen og strategien, når målet er langsigtede og langtidsholdbare resultater.

Som nævnt indledningsvist, udgør CSR-initiativer et grundlag for omkostningsreduktioner. Samtidigt er det værd at have in mente, at bevidstheden om de fire ansvarsområder kan stimulere evnen til at tænke innovativt, afdække nye behov og undersøge nye markeder (både på produkt-, geografi- og målgruppeniveau).

Samspillet mellem innovation og bæredygtighed kan eksempelvis være et mål om maksimal udnyttelse af ressourcer alt andet lige. Målet bevirker, at virksomheden bidrager til reduktion af forurening, men det kan også indebære et behov for flere medarbejdere og opkvalificering af den nuværende stab. Herigennem skabes økonomisk vækst for både individer og samfundet.

Er CSR frivilligt at påtage sig?

Som erhvervsdrivende i Danmark er det frivilligt, om du aktivt integrerer CSR og begrebets ansvarsområder i din kerneforretning. Det vil sige, at CSR kan forstås som frivillige tiltag, der rækker ud over compliance (lovmæssige forpligtelser).

Imidlertid har de største virksomheder i Danmark siden 2009 været forpligtiget til at supplere ledelsesberetninger med en såkaldte ikke-finansiel redegørelse. Herunder miljømæssige-, sociale- og personaleforhold og forhold vedrørende menneskerettigheder samt bekæmpelse af korruption og bestikkelse (jævnfør Årsregnskabslovens §99a).

Som nævnt, udvikler forventninger til virksomheder sig løbende og afhænger af flere parametre uden for din kontrol. Som startup eller SMV vil din implementering af CSR derfor typisk omfatte en kombination af stillingtagen til national lovgivning og dine frivillige initiativer, hvor du implementerer samfundsansvar i din kerneforretning og strategi.