Instagram

Instagram er et socialt medie, som er bygget op omkring billeder og videoer. Platformen har til formål at gøre det nemt for brugere at kunne dele billeder og videoer af sin dagligdag og være med til at inspirere andre.

Du kan skabe kreative videoer i form af Reels (short-format), IGTV (long-format) og Stories.

Samtidig har du mulighed for at skrive beskrivende tekster, som dine følgere kan læse, kommentere og reagere på.

Instagram bruges altså til at følge venner og familie eller personer du finder inspirerende eller interessante.

På Instagram har du mulighed for 3 forskellige profiltyper:

  1. Privat profil (kun følgere som du accepterer, kan se hvad du poster på din profil)
  2. Offentlig profil (din profil og opslag, kan ses af alle, også selvom de ikke har en instagram konto)
  3. Virksomhedsprofil (en offentlig profil, men her får du adgang til analytics, og dermed et brugbart indblik i dine følgeres demografi og din profils overordnede performance)

I Danmark er Instagram et yderst populært medie, omtrent 50 % af danskerne havde en profil i 2020. 32 % benytter sig dagligt af Instagram, hvor gennemsnittet af det daglige forbrug ligger på 36 minutter.

Den primære aldersgruppe ligger mellem 15-35 år, men hele 36 % af de 46-55-årige er også tilstede på platformen, hvilket giver udtryk for dens mangfoldighed.

Nu til dags er det de færreste virksomheder som ikke er på Instagram, og særligt virksomheder der har et fysisk produkt (som f.eks. mode og beauty) kan udnytte platformens fulde potentiale med Instagram shopping, lærerige videoer og inspiration.

I de senere år er det imidlertid blevet sværere at vækste profiler på platformen, organisk. Dette ser vi i takt med algoritmernes konstante udvikling, samt en øget konkurrence blandt virksomhederne og et stadigt mere kompetitivt annoncelandskab. Virksomheder som formår at skabe succes på platformen er typisk dem der:

  • Investerer i platformen (i form af menneskelige og økonomiske ressourcer)
  • Har et fysisk og visuelt flot produkt, der kan bruges i genkendelige hverdagsscenarier
  • Har en ung (yngre) målgruppe
  • Har en loyal målgruppe med engagerede følgere
  • Laver interagerende og underholdende indhold
  • Er ”til stede” på platformen og interagerer med målgruppen